Włącz obsługę Java Script w swojej przeglądarce aby strona wyświetlała się poprawnie.

Jakie są różnice lakierów do metalu?

Planujesz pracę jako lakiernik, a może chcesz dowiedzieć się, jak odnowić lub zmienić powłokę swojego samochodu? Świetnie! W końcu dla hobbystów nie ma rzeczy niemożliwych, prawda? Warto jednak swoją przygodę z lakierowaniem zacząć od zdobycia podstawowych informacji. Pozwoli Ci to przybliżyć warunki pracy, sprzęt, a także wiedzę o lakierach. Zdobytą wiedzę wykorzystasz w praktyce, a dzięki temu spełni się Twoje marzenie o nowej, samodzielnie wykonanej powłoce na karoserii.

Jak rozróżnić lakiery i jaki lakier wybrać?

Lakiery samochodowe dzieli się na dwie kategorie: ze względu na połysk i podział preparatów w zależności od ich składu. Jak to wygląda w praktyce?

Lakiery samochodowe ze względu na połysk

Masywny SUV pokryty matowym lakierem zyskuje bardziej agresywną sylwetkę. Choć ognista czerwień jest wyróżnikiem Ferrari, to nie brakuje śmiałków, którzy chętnie zmieniają lakier w swoich sportowych samochodach. Spotkać można imponujące neony i ciekawe kameleony, których kolor zmienia się w zależności od kąta widzenia, ale typów lakierów jest więcej.

Podział lakierów samochodowych ze względu na połysk:

  • metaliczne,
  • perłowe,
  • matowe,
  • specjalne.

Lakiery metaliczne mają w składzie aluminium, co jest gwarantem efektywnego połysku karoserii. Warunkiem utrzymania powłoki w dobrej kondycji, jest systematyczna i dopasowana pielęgnacja.

Lakiery perłowe także mają w swoim składzie aluminium, jednak są one dodatkowo otoczone kryształami górskimi. W ten sposób uzyskuje się zjawiskowy efekt perłowej powłoki lakierniczej.

Lakiery matowe to trwałe i efektowne powłoki, które potrafią podkreślić charakter samochodu. Należy zauważyć, że są trudne w pielęgnacji i utrzymaniu. Łatwo je uszkodzić przy okazji nieodpowiedniej pielęgnacji lub zbyt intensywnego mycia.

Lakiery specjalne to popularne neony czy kameleony. Tego rodzaju powłoki dostępne są także z efektem rdzy. Zabieg stosuje się celowo do postarzenia auta.

Dopasowanie lakieru do samochodu to duża sztuka. Niemniej, równie wymagającym zadaniem jest dorabianie lakieru samochodowego. Dzięki temu pojazd po uszkodzeniu lub zarysowaniu może odzyskać swój dawny blask. Istotne jest jednak, aby uwzględnić, jaki skład ma dany preparat.

Lakiery samochodowe ze względu na skład

Ważny jest rodzaj lakieru, ale dla lakiernika także jego skład. Inne typy wymagają różnych technik i sposobów nakładania. Dla przykładu, dorabianie lakieru samochodowego wymaga wiedzy o jego właściwościach. Dzięki temu osiągniesz zamierzony cel, a w przypadku krycia uzyskasz zbieżny kolor z pozostałymi elementami nadwozia.

Podział lakierów samochodowych ze względu na skład:

  • lakier bezbarwny,
  • lakier akrylowy,
  • lakier bazowy,
  • lakier wodny,
  • lakier strukturalny.

Lakier bezbarwny często nazywa się „klarem”. Inne jego określenie to „lakier transparentny”. Preparat wykorzystuje się do pokrycia i zabezpieczenia oryginalnego koloru pokrycia. Lakier bezbarwny chroni przed zanieczyszczeniami, zarysowaniami i odpryskami.

Lakier akrylowy określany jest mianem dwuczęściowego. Podczas pracy z elementem karoserii nakłada się pierwszą warstwę tzw. utwardzacz. Często do tego celu stosuje się żywicę poliakrylową. W następnym kroku stosuje się powłokę akrylową, a na nią kolor, mat lub metalik.

Lakier bazowy wystarczy połączyć z klarem. W tym wypadku nie chodzi o wymieszanie dwóch preparatów, a o nałożenie jednej warstwy – bazy, a następnie lakieru bezbarwnego.

Lakier wodny także łączy się z klarem. Efekt? W tym wypadku uzyskasz powłokę o bardzo wysokim połysku, co wyróżni karoserię na drodze.

Lakier strukturalny to preparat dedykowany do elementów z tworzyw sztucznych.

Należy zaznaczyć, że na rynku dostępne są lakiery samochodowe w sprayu, które ułatwią pracę z drobnymi elementami. W przypadku większych powierzchni najlepiej skorzystać z pistoletu do lakieru.

Dorabianie lakieru samochodowego to kolejny stopień wtajemniczenia lakierników

Zarówno profesjonalistom, jak i amatorom, którzy chcą dobrze i samodzielnie polakierować swój samochód, przyda się pełniejsza wiedza o lakierach. W tym celu warto poznać bardziej szczegółowy podział lakierów. Wiedza ogólna pozwoli Ci dobrze wykonywać pracę, ale o jej wyjątkowości świadczyć będą detale.

Głębszy, czy też pełniejszy podział lakierów pozwala przenieść jakość Twojej pracy na wyższy poziom. Jednocześnie to dobry sposób, aby zachwycić klientów, a nawet siebie efektem swojej pracy. Przy okazji wiedza pomoże uniknąć, często kosztownych, błędów. Jak w takim razie wygląda szczegółowy podział lakierów?

Lakiery dzielą się na:

  • konwencjonalne – na bazie rozcieńczalników – nośnikami są żywice rozcieńczalnikowe,
  • wodne – na bazie wodnej – nośnikami są żywice na bazie wodnej.

Oba wymienione typy lakierów dzielą się na jedno i dwukomponentowe.

Lakiery jednokomponentowe

Preparat powstaje z połączenia żywicy bazowej z pigmentami i rozcieńczalnikiem bazowym. Charakteryzuje je to, że są szybkoschnące i wymagają dodatkowego zabezpieczenia klarem.

Odmiany lakierów jednokomponentowych:

  • bazowy metalik – żywica bazowa + pigmenty + dodatki metaliczne,
  • bazowy unikolor – bez żadnych dodatków,
  • bazowy perłowy – żywica + pigmenty + dodatki metaliczno-perłowe,
  • bazowy xyralik – żywica bazowa + pigmenty + dodatki metaliczno-perłowo-xyralikowe,
  • bazowy specjalny (trójwarstwowy) – dodatkowa, trzecia warstwa to barwiony klar.

Lakiery dwukomponentowe

Dostępne są w wersji bezbarwnej lub kolorowej z dodatkiem rozpuszczalnika i utwardzacza. Tego typu powłoki nie muszą mieć dodatkowego zabezpieczenia.

Odmiany lakierów dwukomponentowych:

  • lakier akrylowy,
  • lakier poliuretanowy,
  • lakier poliakrylowy.

Wspomniane wyżej powłoki składaj się z lakieru, utwardzacza i rozcieńczalnika. Poszczególne typy lakierów dwukomponentowych różnią się zawartością poszczególnych składników. Dorabianie lakieru samochodowego wymaga znajomości proporcji, a to pozwoli uzyskać pożądany efekt.

Czas schnięcia lakierów samochodowych

Najważniejsze informacje dotyczące parametrów lakieru znajdziesz w karcie technicznej producenta lub instrukcji. Najczęściej każda firma tworzy własne mieszanki i zaleca nieco inne proporcje dla swoich produktów niż konkurencja. Jeśli więc stosujesz jeden lakier to bardzo prawdopodobne, że wybierając inny, będzie miał on inne proporcje składników. Jeśli nieprawidłowo je dopasujesz, to lakier może wyglądać nieestetycznie po nałożeniu czy np. będzie długo schnąć.

Cztery etapy schnięcia lakieru:

  • pyłosuchość,
  • suchość dotykowa,
  • twardość użytkowa,
  • pełna twardość.

Pyłosuchość to okres od pomalowania powłoki do wyschnięcia, w którym drobinki kurzu nie przyklejają się do lakieru. Nie oznacza to jednak, że lakier wysechł.

Suchość dotykowa jest wówczas, gdy na lakierze nie będzie odciskał się ślad dłoni. Jednocześnie to moment, w którym nakłada się drugą warstwę lakieru. Oczywiście, jeśli jest taka potrzeba.

Twardość użytkowa to cały proces schnięcia lakieru, po którego zakończeniu można przejść do obróbki lakieru np. polerowania.

Pełna twardość to etap, podczas którego następuje pełna polimeryzacja składników lakieru i trwa od 7 do 14 dni. Czas wysychania uzależniony jest od ciśnienia, temperatury i rodzaju utwardzacza.

Dorabianie lakieru samochodowego w sprayu i do pistoletu

Jeśli zależy Ci na dobrym wyglądzie swojego samochodu, warto mieć w garażu zapasowy lakier, dorobiony pod kolor karoserii. Nawet jeśli nie Ty zarysujesz samochód, to może się zdarzyć, że na parkingu ktoś nieuważny otrze się o Twoje auto. Jeśli nie uda się ustalić sprawcy, to jednym z wyjść, jakie masz, jest samodzielne naprawienie szkody. Alternatywnie możesz zlecić zadanie doświadczonemu lakiernikowi. Niezależnie od okoliczności, dobrze mieć dodatkową puszkę farby.

Dorabianie lakieru samochodowego w sprayu – cena

Wiele zależy od firmy, która realizuje zadanie, a także rodzaju lakieru i pojemności. Cena pojemnika lakieru o dopasowanym kolorze może wahać się od kilkudziesięciu złotych do nawet kilkuset złotych. Dużo zależy od kompozycji, czyli np. stopnia trudności odtworzenia danego koloru.

Ile kosztuje dorobienie 100 ml lakieru samochodowego?

Cena lakieru bazowego z rozpuszczalnikiem to wydatek od kilkunastu złotych wzwyż. Również w tym wypadku cena zależy od koloru, stopnia trudności realizacji, a z pewnością także od wielkości zamówienia. Dobry lakiernik w krótkim czasie przygotuje Ci zestaw farb. Dzięki temu możesz mieć zapasowe lakiery samochodowe w sprayu lub w puszcze, które później wykorzystasz do pistoletu.

Dorabianie lakieru samochodowego, czyli jakie są różnice lakieru do metalu?

Wiedza o typach i składach lakierów ma wpływ na to, jak lakier będzie wyglądał na karoserii i czy będzie dobrze się komponował z dotychczasowym kolorem. Umiejętność połączenia składników preparatu wpływa m.in. na trwałość powłoki i szybkość jej schnięcia.

Jeśli jednak nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie dobierać proporcje, to postaw na doświadczenie firmy sprzedającej lakiery, takiej jak AleLakier. Na naszej stronie internetowej znajdziesz gotowe preparaty, a także zamówisz lakier dopasowany do koloru nadwozia Twojego auta. Jeśli któregoś dnia zapragniesz go zmienić, to również do nas zajrzyj. Mamy niezbędny sprzęt i akcesoria, które ułatwią i przyśpieszą lakierowanie. Po więcej zajrzyj na AleLakier.pl.

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując używanie tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookie.
Zaakceptuj i zamknij.