Włącz obsługę Java Script w swojej przeglądarce aby strona wyświetlała się poprawnie.

Szpachlówka samochodowa - wszystko co musisz wiedzieć

Idziesz parkingiem w stronę swojego auta. Zaparkowałeś w Twojej ulubionej galerii handlowej. W rękach trzymasz nowy model telefonu. Czekałeś na premierę kilka miesięcy i chcesz go otworzyć natychmiast! Początkowo zaczynasz rozpakowywać go w samochodzie. Ale nie! Rezygnujesz i postanawiasz, że zrobisz to w domu. Uruchamiasz silnik, włączasz kierunkowskaz i słyszysz szorowania. Czujesz drganie kierownicy i już wiesz, że zahaczyłeś autem o pobliską ścianę. Serwis czy poradzisz sobie samemu? Zobaczmy.

Niektórzy jeżdżą latami bez szkód i takie incydenty są mało prawdopodobne. Niestety są sytuacje, w których ktoś inny może nie uważać, a wówczas możesz być ofiarą szkody parkingowej np. w postaci otarcia lub wgniecenia. Część z zarysowań wymaga drobnej pielęgnacji. Czasami dosłownie wystarczą trzy ruchy palcem po karoserii i po problemie. Innym razem sprawa jest poważniejsza. Wówczas przyda się szpachlówka samochodowa.

Szpachla do naprawy karoserii. Ważny wybór!

Dlaczego szpachlówka samochodowa jest tak ważna? Każdy produkt różni się składem, który wpływa na jego właściwości. Niektóre będą bardziej twarde, inne mniej odporne na zmiany temperatury czy uszkodzenia mechaniczne, a kolejne zaskoczą kurczliwością i elastycznością.

Zwróć uwagę na fakt, że nie tylko sam skład jest ważny, ale także metoda nanoszenia specyfiku. Każda technika może dać inne efekty. Szpachlówka samochodowa nakładana metodą natryskową, będzie wyglądała nieco inaczej niż szpachlówka do naprawy karoserii rozprowadzona w tradycyjny sposób.

Szpachlówka UNI - poliestrowa uniwersalna 0,5kg
Szpachlówka UNI - poliestrowa uniwersalna 0,5kg

Szpachlówka samochodowa - skład i przeznaczenie

Najważniejsze dwa składniki szpachli przeznaczonych do napraw samochodów to wypełniacze mineralne i żywice poliestrowe. Warto podkreślić, że produkty mogą się różnić wielkością cząstek wypełniaczy. Co to oznacza? Szpachlówka samochodowa stosowana do wykończenia elementu jest drobniejsza. Z kolei zgrubna składa się z cząsteczek, których średnica jest dwukrotnie większa i sprawdzi się do poważniejszych usterek. Warto o tym pamiętać przy wyborze produktu.

Co jeszcze znajdziesz w składzie szpachlówki?

  • Szpachlówka samochodowa z aluminium to inaczej pył aluminiowy. Jest dobrym przewodnikiem ciepła i sprawdza się wszędzie tam, gdzie zachodzą gwałtowne zmiany temperatur. Używa się go w sąsiedztwie pokrywy silnika, samego silnika czy katalizatora.
  • Szpachlówka samochodowa z dodatkami, które zwiększają przyczepność. Używa się jej do pokrycia stali ocynkowanej, ponieważ tego rodzaju materiał „nie lubi” wiązać się z innymi powłokami. Szpachlę używa się sporadycznie do wykończeń elementów, a to za sprawą dobrej przyczepności lakieru.
  • Szpachlówka samochodowa dedykowana do plastiku. W jej skład wchodzą specjalne składniki, które umożliwiają połączenie szpachli z elementami wykonanymi z tworzywa sztucznego. Produkt dobrze się sprawdza w pracach rekonstrukcyjnych i w naprawie zderzaków, a także fragmentów dekoracyjnych.
  • Szpachlówka z włóknem szklanym używana jest najczęściej do wypełnienia większych wgnieceń, a nawet dziur. Wszystko za sprawą dobrych właściwości plastycznych, które sprawiają, że materiał łatwo modelować. Co więcej, tworzywo kurczy się nieznacznie, a gdy wyschnie, tworzy solidną powłokę o dużej wytrzymałości mechanicznej. Szpachlówka samochodowa z włóknem szklanym jest także odporna na standardowe zmiany temperatur.

    Szpachlówka UNI - poliestrowa uniwersalna 1,9kg

Jedno lub dwuskładnikowa szpachla do naprawy karoserii

Szpachlówka samochodowa w postaci pasty dostępna jest na rynku w dwóch formach. Jedna to gotowa mieszanka, a druga jest półproduktem, który należy wzbogacić o utwardzacz. Wszystko dlatego, aby pasta osiągnęła pożądaną wytrzymałość i szybko zastygła.

Szpachla do naprawy karoserii dwuskładnikowa

Do przygotowania mieszanki potrzeba nieco precyzji i wprawy. Warto się postarać, gdyż odpowiednie zbalansowanie składników daje duże możliwości kontroli charakterystyki danej powłoki. Powszechnie uważa się, że jest to rozwiązanie dedykowane dla doświadczonych pracowników. Jednak bez większych przeszkód poradzą sobie także osoby mniej doświadczone. Jednocześnie warto podkreślić, że tego rodzaju produkty nie są znacznie droższe od szpachli jednoskładnikowych.

Dobre właściwości szpachli dwuskładnikowej sprawiają, że może jej używać każdy, kto podejmuje się naprawy blacharsko-lakierniczej. Postępując zgodnie z instrukcją na opakowaniu, możesz stworzyć mieszankę, które poradzi sobie nawet z poważniejszymi uszkodzeniami.

Szpachlówka samochodowa jednoskładnikowa

Substancja bez utwardzacza zawiera w składzie związki utwardzające. Produkt jest gotowy do użycia od razu po zakupie. Szpachla do naprawy karoserii ze względu na określone proporcje składników ma z góry ustaloną charakterystykę. Podczas nakładania preparatu nie masz kontroli nad tempem wysychania ani twardością szpachli po zastygnięciu.

Wśród doświadczonych specjalistów pojawiają się opinie, że szpachlówka samochodowa jednoskładnikowa dość szybko zasycha. W przypadku past do utwardzacza sytuacja wygląda nieco inaczej. Dopóki wszystkie składniki nie zostaną wymieszane, dopóty pozostają plastyczne. Zdarza się, że szpachle jednoskładnikowe mogą zaschnąć w opakowaniu.

Szpachlówka GLAS - poliestrowa z włóknem szklanym 1,7kg

Szpachla do naprawy dziury

Niewielkie otwory, które powstały na skutek działania rdzy, pokryje szpachlówka samochodowa z dodatkiem włókna szklanego. Warto pamiętać, aby nie stosować jednej grubej warstwy, a kilka cieńszych. Większe ubytki najlepiej zabezpieczyć włókniną, a dopiero później nałożyć szpachlę.

Gotowi do pracy? Szpachlówka samochodowa już czeka

Wiesz już, że szpachla dostępna jest w wersji jedno lub dwuskładnikowej. Pierwszy wariant to „gotowiec”, który nadaje się do pracy zaraz po otwarciu. Drugi, choć wymaga precyzji w odmierzaniu składników, daje większe możliwości kontroli właściwości szpachli. Jeśli chcesz zdecydować o poszczególnych parametrach, wybierz ten wariant. Z kolei, jeśli nie masz czasu na szukanie odpowiednich proporcji, postaw na szpachlę jednoskładnikową.

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując używanie tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookie.
Zaakceptuj i zamknij.