Włącz obsługę Java Script w swojej przeglądarce aby strona wyświetlała się poprawnie.

Utwardzacze do lakierów bezbarwnych – do czego się je stosuje?

Doświadczeni lakiernicy, a także amatorzy i pasjonaci, którzy samodzielnie dbają o swoje samochody, podczas lakierowania stosują utwardzacze. Wykorzystuje się do każdego typu pojazdów: osobowych, ciężarowych autobusów i innych. Preparat jest niezbędnym składnikiem lakieru, który stosuje się do krycia powierzchni metalowych i plastikowych. Czy można stworzyć chroniącą lakier samochodu powłokę bez utwardzacza?

 

W jakich okolicznościach stosuje się utwardzacze do lakieru?

Wielu właścicieli dba o możliwie najlepszy wygląd swoich samochodów. Jednak czasami zdarzają się otarcia i zarysowania, które wpływają nie tylko na estetykę, ale i kondycję karoserii. Warstwa lakieru uszkadza się także w przypadku kolizji drogowych. W takich sytuacjach warto zabezpieczyć powłokę auta i zdecydować się na powtórne lakierowanie auta.

 

Najczęściej w takich sytuacjach pojazd trafia do doświadczonego lakiernika, który zajmie się renowacją uszkodzonych części. Kolejki do specjalistów wydłużają czas realizacji, a przez ten czas warunki atmosferyczne (deszcz, śnieg) czy brud negatywnie wpływają na uszkodzone miejsca. W efekcie może to prowadzić do zalążków korozji, która niszczy karoserię. W takich sytuacjach ważny jest utwardzacz do farb. W momencie pracy z elementami, zabezpiecza on uszkodzone miejsca i chroni przed czynnikami zewnętrznymi.

 

Dlaczego utwardzacze do lakierów są takie ważne?

Utwardzacz dodaje się do lakieru w odpowiedniej proporcji, co pozwala Ci na kontrolowanie tempa twardnienia i ogólnych parametrów powłoki ochronnej. Jeśli nie dodasz preparatu do lakieru, pojawia się problem z jego docieraniem, wydłuża się czas schnięcia, a nawet dochodzi do wypaczenia powłoki. 

 

Bardzo ważne jest stosowanie spójnych produktów z zaleceniami producenta. Bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia lepiej nie mieszać utwardzaczy i baz od różnych producentów. Możesz w ten sposób wyrządzić sporo kosztownych szkód. Jeśli decydujesz się samodzielnie stawić czoła lakierowaniu, postaw na farby i utwardzacze jednego producenta.

 

Utwardzacze do lakierów a odpowiednie proporcje

 

Na etykiecie znajduje się informacja o proporcjach, w jakich stosować preparaty, co pozwoli uniknąć Ci niepowodzenia. Co istotne, lakiernikowi dużo łatwiej zredukować wypaczenia powstałe na karoserii, jeśli preparaty pochodzą od jednego producenta.

 

Największym błędem przy mieszaniu składników jest działanie intuicyjne i dodawanie poszczególnych składników „na oko”. W połączeniu z materiałami różnych producentów prowadzi to do lakierniczej porażki. Jeśli postąpisz inaczej, problemy są gwarantowane. Pozornie dobrze wyglądająca powłoka może zacząć się gazować, łuszczyć się lub będzie długo się utwardzała. Bezbarwny lakier stanie się mętny, a po kilku miesiącach odpadnie podczas mycia na myjni bezdotykowej.

 

Jeśli po tygodniu od lakierowania powłoka nadal jest miękka lub pojawiają się na niej dziurki jak po igłach, to najpewniej masz do czynienia z fuszerką. W takich sytuacjach albo zdecydujesz się na naprawę swoich błędów i zwrócisz o pomoc do lakiernika, albo zareklamujesz pracę tego ostatniego.

 

Utwardzacze do lakierów od jednego producenta mają swoje zalety

Samodzielnie decydujesz o tym, czy auto trafi do doświadczonego lakiernika, czy chcesz polakierować je samodzielnie. W tym drugim wypadku wyzwaniem są nie tylko odpowiednio dopasowane proporcje, ale także warunki pracy. Zwykle to garaż, w którym latem temperatury przekraczają 30°C, a zimą spadają nawet poniżej 0°C. Zaleca się, aby materiały lakiernicze aplikować w 20°C. Co zrobić, gdy temperatura na termometrze znacząco odbiega od tej wartości?

 

Z pomocą przychodzą dodatki do lakierów, które ułatwiają pracę z tego rodzajami substancji w trudnych warunkach. Przeważnie są to rozpuszczalniki, które różnią się czasem odparowania, a także plastyfikatory czy przyspieszacze. Duże wpływ na powodzenie zadania w garażowej lakierni mają wspomniane dodatki od konkretnego producenta. Efekt?

 

Przy niskiej temperaturze można użyć szybkiego rozpuszczalnika. Dzięki temu lakier po użyciu różnych dodatków nie będzie schnąć 12 godzin, tylko dwie. Rozwiązanie sprawdza się także w wyższych temperaturach. Dodatki sprawiają, że w takich warunkach powłoka ma wysoką jakość powłoki.

 

Bez odpowiedniej wiedzy i preparatów może dojść do załamań kształtu. W efekcie oznacza to konieczność polerowania. Jeśli pojawi się efekt skórki pomarańczowej, a powłoka pokrywa nieregularne kształty części karoserii, to zadanie staje się jeszcze trudniejsze i czasochłonne.

 

Jak i czym mieszać składniki?

Punktem wyjścia powinno być dla Ciebie zapoznanie się z kartą specyfikacji danego materiału, który chcesz użyć. Z informacji dowiesz się, do jakiego rodzaju podłoża dedykowany jest preparat, jak go przygotować i nakładać. Poznasz proporcje mieszania z utwardzaczem i rozpuszczalnikiem, a także czasy odparowania. Dzięki temu nie nałożysz kolejnej warstwy zbyt wcześnie. 

 

Gdy wiesz już, jakie będą proporcje mieszani i jakich preparatów użyjesz, w kolejnym kroku przydadzą się kubeczki z podziałką. Proste akcesorium ułatwi precyzyjne dopasowanie składników. Kubeczki mają różne pojemności i wyposażone są w podziałki dla najczęściej stosowanych proporcji mieszania. Co ciekawe, z uwzględnieniem procentowego dodatku rozpuszczalnika lub innych substancji.

 

Dla przykładu, masz lakier bezbarwny o proporcjach mieszania 2:1+10% rozpuszczalnika maksymalnie. Zaczynasz od nalania lakieru do poziomu na podziałce, a następnie uzupełniasz resztę utwardzaczem. Do „mikstury” możesz dodać rozpuszczalnik, który wpływa na gęstość i lepkość lakieru.

 

Kubeczki z podziałkami to niezbędny element do pracy z lakierem i utwardzaczem. Do tego można dokupić mieszadła z drewna lub plastiku, a także sitko. Można także zastosować inne mieszadła. Pamiętaj jednak, aby nie brudziły one preparatów, bo drobiny mogą utrudnić pracę pistoletu i będą źle wyglądać na lakierze.

 

Filtrowanie materiałów lakierniczych

Osoby początkujące mogą pomyśleć, że ten etap jest zbędny. Rzeczywistość szybko zweryfikuje, że to krok, którego nie warto pomijać. Podczas mieszania do lakieru lub podkładu dostają się zanieczyszczenia. Nawet przy otwieraniu lakieru, jego zaschnięte resztki wpadają do mieszanki.

 

Podobnie sprawa wygląda z podkładami. Dlatego najlepszym sposobem na pozbycie się niechcianych grudek jest filtrowanie. W tym celu możesz kupić specjalne sitka, które zakładasz na kubek pistoletu przed przelaniem mieszanki. Koszty takich filtrów kształtują się na poziomie kilkudziesięciu groszy (filtry jednorazowe), a mają wpływ na efekt malowania.

 

Czym są i jak używać lakierów bazowych?

 

Lakier bazowy nazwany jest przez lakierników „bazą” lub „bazówką” i pod względem technologicznym różnią się od klasycznych akryli. Żywica, która łączy pigmenty w lakierze bazowym, także jest inna, niż w przypadku lakierów akrylowych.

 

Podstawowe właściwości akryli u bazy:

  • Akryl:
      • Klasyczne lakiery utwardzane są przez dodanie utwardzacza chemicznego,
      • Lakiery akrylowe mają połysk, chyba że są stworzone z żywicy matującej,
      • Rozcieńczanie lakierów akrylowych powinno odbywać się rozcieńczalnikiem akrylowym, bo inny preparat spowoduje matowienie i utratę połysku,
      • Na lakiery akrylowe nie trzeba nakładać warstwy lakieru bezbarwnego, ponieważ są dobrze utwardzone i mają połysk.
  • Bazy:
    • Do lakierów bazowych nie trzeba dodawać utwardzacza, wystarczy rozcieńczalnik,
    • Preparaty są matowe po nałożeniu, dlatego zwykle nakłada się na nie lakier bezbarwny z utwardzaczem,
    • W przypadku lakierów bazowych używa się rozcieńczalnika bazowego w proporcji podawanej przez producenta na etykiecie,
    • Lakiery bazowe dzieli się na perłowe, metaliczne i niemetaliczne,
    • Zaleca się stosowanie dyszy do pistoletu o średnicy dyszy: 1,2-1,4 mm.

 

Nakładanie lakieru bazowego odbywa się podobnie jak podczas aplikacji lakierów akrylowych. Na grunty kwasowe, podkłady 1K czy warstwy szpachlowane należy stosować podkład wypełniający, co pozwoli odizolować go od warstwy lakieru bazowego.

 

Na lakier bazowy należy nałożyć lakier bezbarwny. W ten sposób zapewnisz elementowi połysk i ochronę dla koloru. W kolejnym kroku należy wypolerować lakier bezbarwny. Warto pamiętać, że bazy się nie poleruje.

 

Jak rozpoznać czy na Twoim samochodzie jest lakier bazowy, czy akrylowy? 

 

Lakiery perłowe i metaliczne tworzy się dwuwarstwowo – najpierw baza, a później lakier bezbarwny. Kolory niemetaliczne mogą być bazowe lub akrylowe. Do oceny, z jakim rodzajem powłoki masz do czynienia, należy na ściereczkę nałożyć pastę polerską i przetrzeć lekko powierzchnię. Kiedy kolor schodzi, to oznacza, że powłoka pokryta jest akrylem, jeśli nie uzyskałeś takiego efektu, to masz do czynienia z lakierem bezbarwnym, czyli dwuwarstwowym.

 

Utwardzacze do lakierów bezbarwnych – do czego się je stosuje?

Utwardzacze do auta stosuje się do różnego rodzaju pojazdów. Ich zadaniem jest zapewnienie odpowiednich parametrów ochronnych dla lakieru. Do pracy z tego typu preparatami przydaje się informacje o proporcjach, a także podstawowe narzędzia. Na dobrą sprawę lakierowanie możesz wykonać samodzielnie. Warto jednak zadbać o dodatki, które umożliwią Ci pracę w wysokich lub niskich temperaturach. Jeśli szukasz lakierów, utwardzaczy, ale także innych preparatów do swojego samochodu, zajrzyj do naszego sklepu AleLakier.pl.

Ta strona używa plików cookie. Kontynuując używanie tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików cookie.
Zaakceptuj i zamknij.